Anka Zlateva

Accordeon, cembalo, klassisk klaver, SIF/kammermusik, sammenspil.
Accordeon, cembalo og ensemble i aftenskolen

Jeg hedder Anka og underviser i accordeon.
Jeg er uddannet accordeonist på det statslige Musikakademi i Sofia og på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med diplomeksamen i 2006. Desuden har jeg studeret og taget eksamen på cembalo ved DKDM.

Accordeonet, der er en videreudvikling af harmonikaen, er et attraktivt og meget alsidigt instrument med mange klanglige muligheder. På et accordeon kan man spille al slags musik: fra klassisk og ny musik, over tango og jazz til folkemusik. Man kan spille alene, ligesom på klaver, eller i kammermusik sammen med andre instrumenter, samt i orkester.

Accordeonet udvikler i høj grad børns motorik, koordination, dynamisk- og rytmisk sans. Et begynder-accordeon er let og handy og kan allerede spilles fra ca. 6 års alderen.

Jeg har undervist accordeon i mange år både i Bulgarien og i Danmark. Siden 2002 har jeg været fastansat accordeon-, klaver- og kammermusiklærer ved Bornholms Musik- og Billedskole, Rønne.
Desuden har jeg omfattende erfaring og virke som udøvende musiker både som accordeonist og cembalist i en mange sammenhænge – bl.a. turnéer med forskellige ensembler i Bulgarien, Tyskland, Østrig, Ukraine, Italien og Danmark.

az@musikhoejskolen.dk