Niels Harboe Wissum

Rytmisk klaver, bands, klaver og band på folkeskolerne, MGK bifagsklaver

Niels er uddannet pianist fra Rytmisk Musikkonservatorium 1994 og underviser i det som – i mangel på et bedre ord, kaldes ‘rytmisk’ klaver og MGK bifagsklaver.
Han har også et sammenspilshold og er desuden klaver- og sammenspilslærer på ‘Den lille Musikhøjskole’ – på Lindevangskolen og Skolen på Nyelandsvej.

Niels er vel nok først og fremmest kendt som keyboardspiller og komponist i bandet Bagdad Dagblad.
Rock/funk/jazz/fusions-orkesteret, som huserede fra slut 80’erne til ind i 00’erne (med revival i 2017) på landets scener, og som har fem albumudgivelser bag sig.

Niels har desuden turneret eller optrådt med mange danske solister, blandt andre:
Kaya Brüel, Søs Fenger, Roy Richards, Mark Linn, Ida Corr, Martin Brygmann, Bobo Moreno, Tamra Rosanes, Al Agami, Kuku Agami, Louise Norby, Jakob Reich, Zindy Laursen, Monique Spartalis, Ole Kibsgaard, Sanne Graulund, Christina Undhjem, Michael Teschl, Mathias Heise, Louise Hart, Ann Louise, Peter Busborg og mange flere.

Niels har produceret og spillet på adskillige udgivelser – og har endvidere sit eget lydstudie, hvor han har skrevet musik til film, tv og radio etc.

“Det skal først og fremmest være sjovt at gå til klaver, så jeg leder altid efter lige præcis det, der kan antænde gnisten i mine elever.
Og hvad ‘det’ er – er meget forskelligt fra elev til elev, men når først lysten er fundet, så blomstrer spilleglæden – og så kan vi begynde at bygge de forskellige lag af nodekendskab, teknik, teori, rytmetræning, akkordlære, hørelære osv. op.
Jeg bruger, udover klaveret, ofte keyboards og computer i undervisningen til indspilning, nodeskrivning og diverse musikteori og hørelære-app’s.”

nhw@musikhoejskolen.dk