Thomas Bornø

Rytmisk klaver, klaver og band på folkeskoler

Thomas er uddannet fra Rytmisk Musikkonservatorium med en 5-årig diplomuddannelse som musiker og musiklærer med klaver som hovedinstrument. På konservatoriet har han fået undervisning af blandt andre Carsten Dahl, Jacob Christoffersen og Nikolaj Hess. Efter konservatoriet har Thomas videreudannet sig i New York hos bl.a. Kenny Werner og Aaron Goldberg.

Som underviser besidder Thomas en mangeårig undervisningserfaring på mange forskellige niveauer. Sideløbende med sin konservatorieuddannelsen og efterfølgende, har han arbejdet som musikskolelærer på flere forskellige musikskoler. På musikskolen underviser Thomas i rytmisk klaver, sammenspil samt i bifagsklaver på MGK.

Som pianist har Thomas stor beskæftigelse som fast medlem af flere orkestre, som freelancer i løse sammenhænge, som komponist og som studiemusiker. I 2009 udgav han sit debutalbum, som blev indspillet i New York, med tre amerikanske musikere, og fortrinsvis indeholder egne numre. Albummet blev i 2010 nomineret til en Danish Music Award i kategorien ’Årets nye jazz navn’. Ud over sit eget projekt, spiller han med bl.a. Søndergaard/Bornø/Stief, Jens Søndergaard/Henrik Bolberg Quintet og Blichers Bigband. Han har tidligere spillet fast med Ib Glindemanns Orkester og med Etta Cameron, og har gennem årene optrådt med adskillige prominente jazznavne så som Benny Golson, DR Bigbandet, Tivolis Bigband, Ed Thigpen, Bob Rockwell, Lillian Boutté, Henrik Bolberg, Hugo Rasmussen, Kresten Osgood, Jesper Thilo, Anders Blichfeldt, Kristin Korb, Ida Corr, Sinne Eeg, Caroline Henderson, Bobo Moreno, Søs Fenger m.fl.

Thomas er ofte benyttet som korakkompagnatør ligesom han ofte spiller til private arrangementer så som gallapremierer og firmaarrangementer mv. Thomas har optrådt på spillesteder rundt om i landet, i udlandet bl.a. i Oslo, Stockholm, Göteborg samt større og mindre steder i Nordtyskland, Færøerne og Italien.

thomasbornoe.dk/

tb@musikhoejskolen.dk